środa, 3 lutego 2010

Strategia rowoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku

Wiadomosc na portalu Uczelnie 2020:

Link do dyskusji
    AKTUALIZACJA 15:10

    Polskie uczelnie 2020
    informacja prasowa, 3 lutego 2010 (zrodlo - E&Y)

    Po okresie spontanicznego ilościowego rozwoju szkolnictwa wyższego w latach 1990-2009, celem na lata 2010-2020 powinno być znaczące podwyższenie jakości we wszystkich obszarach działania uczelni. Osiągnięcie tego celu wymaga, aby system szkolnictwa wyższego w 2020 roku cechował się różnorodnością uczelni i programów, otwartością na otoczenie społeczne i gospodarcze oraz mobilnością kadry akademickiej i studentów.

    Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku" (pdf, 1mb) to raport przygotowany przez Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Strategia zmierza do rozwiązania problemów ujawnionych w przedstawionym uprzednio przez tych samych autorów raporcie „Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce”. Strategia zakłada, że różnorodność uczelni i programów zapewniona będzie poprzez odejście od centralnie określanych kierunków studiów na rzecz ustalanych przez uczelnie programów dyplomowych, podlegających akredytacji przez Państwową Komisję Akredytacyjną. Minima kadrowe, wyrażane obecnie w terminach stopni i tytułów naukowych pracowników, zostaną zastąpione oceną poziomu badań w uczelni w zakresie dyscyplin naukowych, dokonywaną przez Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych.nowy rodzaj uczelni dydaktycznych - kolegia akademickie. Postulowaną nowością są programy multidyscyplinarne prowadzone na poziomie licencjackim, które będą mogły być oferowane przez

    Zakłada się umocnienie trójstopniowej struktury studiów (licencjat, magisterium, doktorat), zgodnie z tzw. Procesem Bolońskim, oraz wzrost popularności studiów I stopnia jako wykształcenia wystarczającego do podjęcia pracy zawodowej.

    Dotychczasowe studia niestacjonarne zostaną zastąpione przez studia w trybie przedłużonym, na których ten sam program i ta sama liczba godzin zajęć co na studiach stacjonarnych (zwanych teraz studiami w trybie zwykłym) będzie realizowana w mniejszym wymiarze tygodniowym, a więc przez więcej semestrów. Skrócenie okresu studiów w trybie przedłużonym będzie możliwe dzięki wprowadzeniu dodatkowego, trzeciego semestru wakacyjnego.

    Ważnym elementem otwartości szkolnictwa wyższego jest umożliwienie nauki jak najszerszej liczbie osób, niezależnie od ich zamożności. Przewiduje się przeniesienie środków przeznaczanych dotąd na stypendia za wyniki w nauce na stypendia socjalne oraz przeniesienie ich przyznawania do publicznego systemu pomocy socjalnej. Otwartości będą służyć także programy mające na celu upowszechnienie kształcenia ustawicznego, rozwoju współpracy z przedsiębiorstwami oraz monitorowania zawodowych losów absolwentów, w celu dostosowywania programów studiów do potrzeb rynku pracy.

    Proponuje się również podjąć działania mające na celu zwiększenie mobilności kadry i studentów. Utworzona zostanie Krajowa Agencja Wymiany Akademickiej, której celem będzie m.in. przyciąganie badaczy i studentów z zagranicy na polskie uczelnie. Możliwość kontynuowania kariery naukowej na tej samej uczelni bezpośrednio po uzyskaniu stopnia doktora, będzie poważnie ograniczona. Zostaną również wprowadzone staże podoktorskie na uczelniach i w przedsiębiorstwach w celu ściślejszego powiązania badań z praktyką.

    Istotne zmiany proponuje się w zakresie finansowania działalności uczelni. Kształcenie określonej liczby studentów w określonych grupach programów dyplomowych na studiach w trybie zwykłym będzie kontraktowane przez państwo w trybie konkursowym. Do konkursu będą stawały uczelnie publiczne i niepubliczne na równych prawach, a za studia finansowane w ramach kontraktu nie będą pobierane opłaty od studentów. Uczelnie będą miały także prawo przyjmowania poza kontraktami, w ramach limitów uwarunkowanych zasobami, studentów płacących czesne. Rozszerzone zostanie konkursowe finansowanie badań naukowych.

    W celu ułatwienia tworzenia, podziału, łączenia i likwidacji uczelni, kompetencje w tym zakresie zostaną przekazane ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego. Jednocześnie zostanie utrwalona unia personalna ministra właściwego do spraw nauki oraz ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

    W uczelniach publicznych zostaną rozdzielone funkcje nadzoru właścicielskiego nad działalnością uczelni, zarządzania uczelnią i przedstawicielstwa grup społeczności akademickiej przez oparcie ich ustroju na współdziałaniu organów rady powierniczej (powoływanej przez ministra), rektora, kanclerza i kwestora wchodzących w skład kolegium rektorskiego (powoływanego przez radę powierniczą) oraz organów przedstawicielskich: senatu akademickiego, rady pracowniczej oraz samorządu studentów.

    Raport dostępny jest na stronie: www.uczelnie2020.pl

    UWAGA - jest to mirror informacji na stronie E&Y